2012. november 5., hétfő

romantikus DNS

Az ösztöndíj nem csak arra jó, hogy élményeket, tudást szerezzünk, hanem hogy a lelassult életünknek köszönhetően az eddigieket feldolgozzuk... az elmúlt 24 és fél évet...

valamelyik nap belefutottam egy Weöres Sándor versbe, és eszembe jutottak a gimis évek. Életem egyik virágkora a költészetet tekintve. barátnőimmel minden nap cseréltük az új szerzeményeket, füzetekbe gyűjtöttük a millió szerelmes verset. Bár semmilyen tapasztalatom nem volt, mégis minden versben átéreztem a fájdalmat és a boldogságot. aztán persze jöttek a saját béna kis próbálkozások is... Vajon ezt lehet örökölni?  létezik bennünk egy romantikus DNS ami igényli mindezt??
én se gondoltam volna.... de jól emlékszem anyáék szobájában lebzseltem és valahogy elmeséltem anyának ezt a mániámat. felkelt és elővett 4db vaskos régi füzetet.... tele volt versekkel, szerelmes versekkel, egy sor kihagyás köztük, mint ahogyan én is csináltam. Ott tarthattam kezemben az örökségemet, a romantikus DNS-t, azóta is a hozományládámban pihen.

Ez a vers volt az első, amire mai napig emlékszem azokból a füzetekből.


Azt hitték
Azt hitték: alszom.
A kicsi szobában

Homály derengett, meghitt és szelíd,
Azt hitték, alszom és rólad beszéltek,
Kit messze űztek tőlem álmaid.
S beszéltek fényes, idegen világról,
A melynek boldog fiává szegődtél,
Beszélték, hogy ott százszor áldva vagy
S hogy nem hiszik, hogy immár hazajönnél.
S beszéltek rólam. Immár gyógyulok,
A fájdalmam is mind mélyebbre rejtem.
Immár mosolyogni megtanultam újra
És aztán rendre szépen elfelejtem.
»Csak oly halvány ne lenne!« szólt anyám,
Gyöngéden elsimítva homlokom.
Pillám alól kipergett néma könnyem.
Letörülé. -

Azt hitte: álmodom 



és a Juhász Gyula iránti odaadásom is ezektől a füzetektől datálható...  Anna örök


Az évek jöttek, mentek, elmaradtál

emlékeimből lassan, elfakult
arcképed a szívemben, elmosódott
a vállaidnak íve, elsuhant
a hangod és én nem mentem utánad
az élet egyre mélyebb erdejében.
Ma már nyugodtan ejtem a neved ki,
ma már nem reszketek tekintetedre,
ma már tudom, hogy egy voltál a sokból,
hogy ifjúság bolondság, ó de mégis
ne hidd szivem, hogy ez hiába volt
és hogy egészen elmúlt, ó ne hidd!
Mert benne élsz te minden félrecsúszott
nyakkendőmben és elvétett szavamban
és minden eltévesztett köszönésben
és minden összetépett levelemben
és egész elhibázott életemben
élsz és uralkodol örökkön. Amen.


  a világ költészetének véleményem szerint egyik legfantasztikusabb mondata van ebben a versben... mert benne élsz te minden félrecsúszott nyakkendőben... Fantasztikus!!!! Húúú emlékszem mikor Mitjának próbáltam megmagyarázni ezt a mondatot. Kb 2 hete volt Magyarországon és akkor még nem is sejtettem hogy 5 év mulva a felesége leszek. Ott ültünk a szobában és minden szenvedélyemmel, beleélésemmel, fájdalom imitációval  próbáltam vele megértetni... végül azt mondtam, ha ezt megérted, akkor tudsz magyarul. Az első  hónapfordulónkra egy mini kötetet kapott tőlem. egy zseb Juhász Gyulát... Én pedig az utolsó születésnapomra egy Juhász Gyula összest. csak ennyit írt hozzá: "most már értem, az életem értelmetlen lenne nélküled..."

Lényeg a lényeg, romantikus DNS márpedig létezik, remélem ha lesz lányom, ő is örökli majd.
Végül fiatalságom egyik legkedvencebb versével zárom ezt a bejegyzést..

                                                                            Oly furcsák vagyunk mi emberek,
                                                                          a lelkünk sír, az ajkunk meg nevet.. 
                                                                       A másikról azt hisszük, hogy boldog talán, 
                                                                             s irigykedünk egy-két vidám szaván.
                                                                          Azt hisszük ha a másik szeme ragyog, 
                                                                                 gondolatai tiszták és szabadok. 
                                                                       S Nem vesszük, dehogy vesszük észre, 
                                                                      hogy könnyek égnek csillogó szemébe.
                                                                               Furcsák vagyunk mi emberek,
                                                                          a lelkünk sír, az ajkunk meg nevet.
                                                                                Hazugság egész életünk,
                                                                              hisz akkor is sírunk,ha nevetünk.




8 megjegyzés:

  1. Kedves Judit! Én csak "titokban, csendben" olvaslak, nem vagyok aktív kommentelő - főként lustaságból. :) De szeretném, hogy tudd, hogy mindig nagyon várom a bejegyzéseidet, és annyira örülök, hogy az esküvő után is folytatod a blogod írását. Csak gondoltam, szólok. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kösszi Vicus!! annyira jófej vagy, kösszi hogy szóltál, jó tudni hogy nem csak az éterbe beszélek feleslegesen :D:D:D ha nem vagy épp lusta máskor is kommentelj nyugodtan, amugy mi kapcsán keveredtél ide?

      Törlés
  2. Még a Weddingsen kezdtem el olvasni az esküvős blogod, ami nagyon megtetszett. Aztán nagyon szomorú lettem, amikor a Weddings egy időre "elaludt"; és megörültem, amikor megtaláltam, hogy te azért itt folytatod. És maradtam, és remélem, még nagyon sokáig lesz lehetőségem olvasni téged. ;)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szép idézetek ezek. Remélem, ha fiatok lesz, Ő is örökli legalább egy picit ezt a DNS-t:)

    VálaszTörlés
  4. Már megint megríkattál... :) <3

    VálaszTörlés
  5. Szilvi, én is remélem, de nem kell aggodnom, mert az apjába is elég sok romantika szorult :D
    niki :)

    VálaszTörlés
  6. ez csodás:
    "most már értem, az életem értelmetlen lenne nélküled"
    mit nem adnék érte, ha egyszer nekem is ilyet mondana a férjem.....sajna belöle hiányzik ez a fajta romantikus DNS (no meg müveltsége sem ott van ahol Mitjáé.....ö nem az a klasszikus verseket olvasgató típus):
    mázlista vagy, hogy egy ilyen társra találtál!!!

    VálaszTörlés
  7. Huu Judit, koszonom ezt a bejegyzest, konnyeket csaltal a szemembe.

    VálaszTörlés